Zbog malog broja učenika nastava
se odvija u kombinovanim odeljenjima.
Kombinovano odeljenje je
odeljenje koje je sastavljeno od učenika dva, tri ili četiri razreda sa kojima
istovremeno radi jedan učitelj.
Rad u kombinovanom odeljenju,
pored nedostataka, ima i prednosti u odnosu na rad s jednim razredom:
učitelj radi sa malim brojem učenika, naglašena je potreba za
individualnim radom i individualizacijom nastave, čime se stvaraju uslovi za
uvažavanje i poštovanje razlika među učenicima, za maksimalno razvijanje
njihovih sposobnosti, za napredovanje prema individualnom tempu i sklonostima;
kombinovano odeljenje je pogodna i stimulativna sredina za razvijanje
samostalnosti i kreativnosti kod učenika;
osposobljava učenika za samoobrazovanje;
obezbeđeno je češće ponavljanje i čvršće povezivanje nastavnih sadržaja
u jednu celinu. Učenici mlađih razreda su u situaciji da čuju i zapamte mnoge
činjenice i pojmove kojima operišu učenici starijih razreda, a ovi su, opet, u
situaciji da se podsete i obnove one sadržaje koje su obrađivali prethodnih
godina;
zbog malog broja učenika brza je i efikasna kontrola njihovog
samostalnog rada;
centralna tačka nastave pomerena je sa poučavanja na učenje čime se
menja položaj i učenika i učitelja u obrazovno-vaspitnom procesu. Dok je u
čistom odeljenju učitelj, najčešće, jedini prenosilac znanja, u kombinovanom
odeljenju on se javlja u drugačijoj ulozi. Tu je on, pre svega, organizator
rada, savetnik i saradnik;
permanentna smena direktne i indirektne nastave i kombinacija različitih
oblika rada čini nastavu dinamičnijom, raznovrsnijom, atraktivnijom i
interesantnijom;
rad u kombinovanom odeljenju i samostalan rada učenika zahteva brže
prelaženje na multimedijski sistem nastave i njeno modernizovanje;
proces socijalizacije ima ravnomerniji i prirodniji tok itd.Neuspeh i
slabosti u radu pripisuju se:
nefleksibilnoj organizaciji rada;
nedostatku vremena za direktan rad učitelja sa učenicima pojedinih
razreda;
nedostatku odgovarajuće metodičke literature za učitelje;
njihovoj izolovanosti, nedovoljnoj i neadekvatnoj saradnji sa matičnom
školom;
opremljenosti škola nastavnim sredstvima i tehničkim uređajima itd.
Kombinovana odeljenja su
formirana od učenika dva razreda po modelu kombinacije udaljenijih razreda
(I-III i II-IV).
Model kombinacije udaljenijih
razreda masovnije se počeo primenjivati nakon II svetskog rata i danas se u
našim školama često susreće. Pristalice ovog modela ističu da on obezbeđuje:
sigurnost u podeli učenika na razrede (umanjuje se opasnost od
ujednačavanja programa i zahteva u različitim razredima);
lakše se organizuje samostalan rad sa starijim razredom;
stariji učenici pozitivno deluju na mlađe;
ravnomerniju opterećenost učitelja itd.
Najozbiljniji prigovor ovom
modelu svodi se na neekonomičnost. Ovaj model pruža manje mogućnosti za
integrisanje sadržaja i aktivnosti u različitim razredima.
Mnoge analize govore da je jedan
od faktora koji negativno deluju na organizaciju rada škole i njihova
materijalna osnova.
Zastarela arhitektura i
nefleksibilnost prostora, nažalost, nisu jedine karakteristike postojećih
školskih zgrada u kojima rade kombinovana odeljenja. Njihove karakteristike su
i ruiniranost i zapuštenost.
Klasične učionce nisu pogodne za uspešnu organizaciju obrazovno-vaspitnog rada
u kombinovanom odeljenju. Da bi učionica bila u funkciji racionalnijeg rada u
kombinovanom odeljenju treba da ima takvu tehničko-didaktičku fizionomiju koja
će obezbediti uslove za:
individualni, rad u parovima i grupni oblik rada;
uslove u kojima rad sa učenicima jednog razreda što manje ometa rad
ostalih učenika;
adaptibilnost i fleksibilnost u pogledu rasporeda školskog nameštaja u
zavisnosti od konkretnih potreba;
objedinjavanje svih raspoloživih izvora znanja i njihovo stavljanje na
raspolaganje učenicima tako da ih ovi mogu brzo i u svakom trenutku koristiti.
Praktično je da se u učionici
postavi više školskih tabli na različitim zidovima. To omogućava da se stolovi
rasporede prema tim tablama tako da učenici pojedinih razreda sede sa pogledima
u različitim pravcima. U takvoj situaciji oni mogu međusobno komunicirati i
sarađivati.
Organizaciji obrazovno-vaspitnog
rada u kombinovanom odeljenju ne odgovara ni stari, teško pomerljiv nameštaj,
klasične klupe i stolovi koje su ,,nasleđene ko zna od kada“.
Na racionalniju organizaciju
obrazovno-vaspitnog rada u kombinovanom odeljenju utiče i opremljenost
nastavnim sredstvima i tehničkim uređajima. Nije retkost naći kombinovano
odeljenje u kome se radi samo sa tablom i kredom.
Zahvaljujući modernim sredstvima
moguće je na drugačiji način organizovati indirektnu nastavu u dužem trajanju,
samoproveravanje rada od strane učenika.
Činjenica je, nažalost, da je
primena savremenih nastavnih sredstava za mnoge učitelje u kombinovanom
odeljenju samo neostvarena želja.
Više od sredstava potrebna je
dobra volja učitelja koji u kombinovanom odeljenju radi, direktora škole i sredine
u kojoj se škola nalazi.
(Dr Krstivoje Špijunović:
Racionalizacija rada u kombinovanom odeljenju, Učiteljski fakultet Užice 2003.
godine)
Нема коментара:
Постави коментар
Очекујем ваше коментаре!