Predmet
Pravilnika
Član 1
Ovim pravilnikom propisuju
se bliži uslovi i uređuju
pitanja od značaja za
organizaciju i ostvarivanje nastave u prirodi i ekskurzije
u osnovnoj školi.
Pojam
nastave u prirodi i ekskurzije
Član 2
Nastava u prirodi je oblik obrazovno-vaspitnog rada kojim se ostvaruju obavezni nastavni
predmeti, izborni programi, projektna nastava
i vannastavne aktivnosti iz plana i programa nastave
i učenja za prvi ciklus osnovnog obrazovanja
i vaspitanja - u klimatski
pogodnom
mestu iz zdravstveno-rekreativnih i obrazovno-vaspitnih razloga.
Ekskurzija je oblik obrazovno-vaspitnog rada koji se ostvaruje van škole.
Cilj nastave u
prirodi i ekskurzije
Član 3
Ciljevi nastave u prirodi
su:
- očuvanje, podsticanje i unapređivanje
ukupnog zdravstvenog stanja
učenika, njihovog
pravilnog psihofizičkog i socijalnog
razvoja;
- stvaranje osnova za
usvajanje
aktivnog,
zdravog i kreativnog načina života i organizovanja i korišćenja slobodnog vremena;
- proširivanje
postojećih i sticanje novih znanja
i iskustava
o neposrednom prirodnom i društvenom okruženju;
- razvijanje
ekološke svesti i podsticanje učenika na lični i kolektivni angažman u zaštiti
prirode;
- socijalizacija
učenika i sticanje iskustava
u kolektivnom životu, uz razvijanje tolerancije i odgovornog odnosa
prema
sebi, drugima, okruženju
i kulturnom nasleđu;
- razvijanje
pozitivnih odnosa
prema nacionalnim, kulturnim i estetskim vrednostima;
- razvijanje
sposobnosti sagledavanja razvoja privrednih mogućnosti kraja, odnosno regiona koji
se obilazi.
Cilj ekskurzije je
neposredno upoznavanje
pojava i odnosa u prirodnoj i društvenoj sredini,
upoznavanje kulturnog nasleđa
i privrednih
dostignuća, a u cilju ostvarivanja obrazovno-
vaspitne uloge
škole.
Zadaci nastave u
prirodi i ekskurzije
Član 4
Zadaci
nastave u prirodi ostvaruju se na osnovu
plana i programa nastave i
učenja, obrazovno-
vaspitnog rada
i školskog
programa i
sastavni su deo godišnjeg plana rada
škole.
Zadaci koji se
ostvaruju realizacijom programa
nastave u prirodi su:
- poboljšanje zdravlja i razvijanje fizičkih i motoričkih sposobnosti učenika;
- zadovoljavanje osnovnih dečijih
potreba za kretanjem i
igrom;
- očuvanje prirodne dečije radoznalosti za
pojave u prirodi i podsticanje
interesovanja i sposobnosti za
njihovo upoznavanje kroz odgovarajuće aktivnosti;
- razvijanje sposobnosti zapažanja osnovnih svojstava objekata,
pojava i procesa u okruženju i uočavanje njihove povezanosti u konkretnim
prirodnim i društvenim uslovima;
- podsticanje samostalnosti u procesu sticanja znanja kroz neposredne istraživačke
zadatke;
- razvijanje svesti o potrebi
zaštite, negovanja, čuvanja
i unapređivanja prirodne i životne
sredine i izgrađivanje ekoloških navika;
- upoznavanje prirodno-geografskih, kulturno-istorijskih
znamenitosti i lepote
mesta i okoline;
- upoznavanje sa načinom života i rada ljudi
pojedinih krajeva;
- upoznavanje raznovrsnosti
biljnog i životinjskog sveta pojedinih krajeva, uočavanje njihove
povezanosti
i promenljivosti;
- upoznavanje sa karakteristikama godišnjih doba u prirodi i smenjivanje vremenskih prilika;
- razvijanje
sposobnosti snalaženja
tj. orijentisanja u prostoru
i vremenu;
- osposobljavanje
učenika za bezbedan
i pravilan boravak u prirodi;
- razvijanje
pravilnih higijensko-zdravstvenih navika i podsticanje samostalnosti
u obavljanju
lične higijene i brige
o sebi;
- podsticanje i
stvaranje navike za
negovanje redovne fizičke aktivnosti
i za što češći boravak u
prirodi;
- formiranje navika redovne i pravilne ishrane;
- navikavanje
na pravilno smenjivanje
rada,
odmora
i sna;
- razumevanje i uvažavanje različitosti među pojedincima;
- podsticanje grupnog rada, dogovaranja i
saradnje sa vršnjacima
i odraslima kroz odgovarajuće
aktivnosti.
Zadaci
ekskurzije su:
proučavanje
objekta i fenomena u prirodi; uočavanje uzročno-posledičnih
odnosa
u konkretnim
prirodnim i društvenim uslovima; razvijanje
interesovanja za
prirodu
i ekološke navike; upoznavanje načina života i rada ljudi pojedinih krajeva; razvijanje pozitivnog odnosa prema:
nacionalnim,
kulturnim i estetskim vrednostima, sportskim potrebama
i navikama, kao i pozitivnim socijalnim odnosima.
Sadržaji nastave u prirodi i ekskurzije
Član 5
Sadržaji nastave
u prirodi
ostvaruju se na osnovu plana
i programa nastave
i učenja iz kojeg se izdvajaju oni sadržaji koji su pogodni
za ostvarivanje ciljeva i zadataka nastave
u prirodi, a odgovaraju uslovima u kojima se
ona realizuje.
U programima nastave
i učenja za pojedine predmete mogu se naći sadržaji
koji eksplicitno ili
implicitno upućuju na pogodnost ovog oblika
obrazovno-vaspitnog rada.
Sadržaji nastave u prirodi ostvaruju se
i na
osnovu školskog programa i
sastavni su deo godišnjeg plana rada
škole.
Sadržaji
ekskurzije ostvaruju se
na osnovu plana
i programa nastave i učenja,
obrazovno-
vaspitnog rada
i sastavni su deo školskog
programa
i godišnjeg plana rada
škole. Sadržaji
ekskurzije u prvom ciklusu osnovnog obrazovanja i vaspitanja su posebno:
- uočavanje oblika reljefa i površinskih voda u okolini
i prirodno-geografskih odlika Republike
Srbije;
- posmatranje karakterističnih
biljaka i
životinja (obilazak staništa biljaka
i životinja);
- posete
zaštićenim prirodnim područjima (nacionalni
parkovi, rezervati, spomenici prirode i dr.);
- upoznavanje s prošlošću
i kulturnom baštinom zavičaja
i otadžbine (obilazak muzeja,
kulturno- istorijskih spomenika, etno-sela, spomen-kuća znamenitih
ljudi - naučnika,
književnika,
umetnika, vojskovođa,
državnika i dr.);
- razvijanje
sposobnosti orijentacije u prostoru
i vremenu;
- obilazak raznih
tipova
poljoprivrednih površina i stočarskih farmi (upoznavanje
s proizvodnjom
zdrave hrane);
- obilazak privrednih
društava
i javnih preduzeća (prerada prirodnih sirovina, upoznavanje s različitim delatnostima ljudi, zaštita životne sredine i dr.).
Sadržaji
ekskurzije u drugom ciklusu osnovnog obrazovanja
i vaspitanja
su posebno:
- posete koje omogućavaju
upoznavanje
sa prirodnim lepotama, prirodno-geografskim i
društveno-geografskim odlikama Republike
Srbije (planine, reke, jezera, banje,
biljni
i životinjski
svet, zaštićeni prirodni objekti i
nacionalni
parkovi, stanovništvo, narodi i etničke zajednice u Republici
Srbiji
i dr.);
- obilazak praistorijskih, antičkih, srednjovekovnih, novovekovnih i lokaliteta savremenog doba (Lepenski
vir, Vinča, Sirmijum,
Viminacijum - vojni logor,
Gamzigrad - Carska
palata, Medijana, Studenica, Đurđevi Stupovi, Žiča, Mileševa, Sopoćani,
Gradac, Gračanica, Visoki Dečani, Ravanica, Lazarica, Ljubostinja, Manasija, Kalenić, Sremski Karlovci, Krušedol, Novo
Hopovo, Vrdnik, Smederevska tvrđava, Golubac, Niška tvrđava, Petrovaradinska tvrđava, Orašac,
Topola, Ćele-kula, Takovo, Tršić, Brankovina, Vraćevšnica, Tekeriš,
Struganik,
Šumarice
i dr.);
- obilazak Beograda, prestonice
Republike Srbije (Dom Narodne skupštine, Narodno
pozorište, Narodni muzej, Beogradska tvrđava, Opservatorija, Vojni muzej, Muzej Srpske pravoslavne crkve, Muzej Prvog srpskog ustanka - Konak kneza Miloša, Konak kneginje
Ljubice, Narodna biblioteka, kraljevski dvorovi
na Dedinju, Muzej grada, Avala, Jajinci, Etnografski muzej, Pedagoški muzej,
Muzej Vuka i
Dositeja, Saborna crkva, Hram Svetog Save na Vračaru,
Prirodnjački muzej, Botanička bašta "Jevremovac", zoološki vrt, Muzej jugoslovenske kinoteke, Muzej Nikole Tesle, Muzej savremene umetnosti i dr.);
- obilazak ustanova kulture u Republici
Srbiji
(Galerija
Matice srpske u Novom Sadu, Srpsko
narodno pozorište u Novom Sadu, Knjaževsko-srpski teatar u
Kragujevcu,
zavičajni
i lokalni muzeji, spomen-kuće i dr.);
- obilazak privrednih društava i javnih
preduzeća (preduzeća u oblasti
prehrambene, hemijske,
mašinske i elektroindustrije, industrije građevinskog
materijala, energetike i dr.);
- podsticanje ispoljavanja pozitivnih
emocionalnih doživljaja.
Program nastave u prirodi
i ekskurzije
Član 6
Stručno veće za
razrednu nastavu
predlaže
program nastave
u prirodi,
koji
dostavlja
nastavničkom veću, radi razmatranja i usvajanja.
Odeljenjska i stručna veća škole predlažu program ekskurzije, koji dostavljaju nastavničkom veću, radi razmatranja i usvajanja.
Nastava u prirodi i
ekskurzija mogu da se realizuju, ako je savet
roditelja dao saglasnost
na program nastave
u prirodi, odnosno ekskurzije.
Program nastave
u prirodi
i ekskurzije sadrži: obrazovne i vaspitne ciljeve
i zadatke; sadržaje kojima se postavljeni ciljevi ostvaruju; planirani
obuhvat učenika; nosioce predviđenih
sadržaja i aktivnosti; trajanje, putne pravce,
tehničku organizaciju,
način finansiranja i druga pitanja od značaja
za realizaciju
programa nastave u prirodi i ekskurzije.
Nosioci pripreme, organizacije i izvođenja nastave u
prirodi i ekskurzije
Član 7
Nosioci pripreme, organizacije i izvođenja programa nastave
u prirodi
su direktor škole,
stručni vođa putovanja, nastavnik razredne nastave, odnosno drugi
nastavnik koga odredi direktor
škole i koji je dobio saglasnost stručnog veća za razrednu nastavu.
Nosioci pripreme, organizacije
i izvođenja programa ekskurzije su direktor škole,
stručni vođa putovanja, odeljenjski starešina ili
drugi
nastavnik, koga odredi direktor škole
i koji je dobio
saglasnost odeljenjskog veća.
Stručni vođa
putovanja može
biti
direktor škole
ili lice koje on ovlasti, a koje je iz reda
nastavnika razredne nastave, odnosno nastavnika koji ostvaruju
plan i program nastave
i učenja.
Radi obezbeđivanja
veće
sigurnosti
učenika na nastavi u
prirodi
i ekskurziji, direktor
može
da odredi da, pored nastavnika razredne nastave, odnosno odeljenjskog
starešine, nastavu u prirodi, odnosno ekskurziju prati još najviše jedan nastavnik koji
izvodi nastavu
učenicima tog
odeljenja.
Stručni vođa
putovanja prati i sprovodi
program koji
se odnosi na ostvarivanje
postavljenih
obrazovno-vaspitnih
ciljeva i zadataka
i odgovarajućih
sadržaja nastave
u prirodi i ekskurzije.
Stručni vođa
putovanja i nastavnik razredne nastave, odnosno odeljenjski starešina koordinira ostvarivanje sadržaja
i aktivnosti predviđenih programom nastave u prirodi, odnosno ekskurzije,
stara se o bezbednosti
i ponašanju učenika.
Izuzetno, nastavnik razredne
nastave, odnosno odeljenjski starešina obavlja poslove iz nadležnosti
stručnog vođe
putovanja,
ako je u pitanju škola sa malim
brojem učenika i
škola sa
kombinovanim odeljenjima.
Uslovi za izvođenje nastave u
prirodi i ekskurzije
Član 8
Nastava
u prirodi se organizuje
i izvodi, uz prethodnu pismenu saglasnost
roditelja, odnosno drugog zakonskog zastupnika (u
daljem tekstu: roditelj) po
pravilu
za najmanje 80% učenika istog razreda, ukoliko
su stvoreni uslovi
za ostvarivanje
ciljeva i zadataka.
Ekskurzija se organizuje i
izvodi, uz prethodnu
pismenu
saglasnost roditelja, po pravilu
za najmanje 60% učenika istog razreda, ukoliko su stvoreni
uslovi za ostvarivanje ciljeva
i zadataka.
Izuzetno, nastava u prirodi, odnosno ekskurzija može
da se organizuje za
učenike odeljenja u kojem pismenu saglasnost da najmanje
60% roditelja učenika.
Izvođenje
nastave u prirodi, odnosno ekskurzije
za učenike istog razreda organizuje se sa istim
sadržajem, po pravilu istovremeno.
Ako nisu ispunjeni navedeni
uslovi nastava
u prirodi, odnosno ekskurzija se ne organizuje
o
čemu odluku donosi
direktor.
Priprema nastave u prirodi
i ekskurzije
Član 9
Priprema učenika,
roditelja i nastavnika je uslov realizaciju
nastave u prirodi i ekskurzije.
Priprema učenika
podrazumeva
da se učenici unapred upoznaju sa mestom u koje odlaze,
uslovima
života u kojima se
organizuje nastava
u prirodi, odnosno ekskurzija, oblicima
i
sadržajima rada,
načinom prevoza
i ponašanjem u toku puta, potrebnim knjigama, priboru,
odeći, obući,
pojedinim
sportsko-rekreativnim aktivnostima koje
će se tamo
realizovati.
Učenici, podeljeni u grupe, uz pomoć nastavnika pripremaju kratke referate
o oblastima
i mestima koja posećuju.
Posebna pažnja posvećuje
se delu pripreme u kome se nastavnik sa učenicima dogovora oko pravila ponašanja
tokom izvođenja
nastave u prirodi i ekskurzije.
Priprema roditelja
podrazumeva organizovanje
roditeljskih
sastanaka i
pružanje
informacija o osnovnim geografskim karakteristikama i klimatskim uslovima kraja u kome se organizuje nastava
u prirodi, odnosno ekskurzija, vremenu odlaska, dužini
boravka,
ceni, dokumentaciji
koju treba pripremiti, uslovima smeštaja, ishrane,
zdravstvene zaštite, uslovima života i rada učenika, mogućnostima komunikacije sa decom i sl.
Obaveza ustanove
je da
roditeljima da detaljna uputstva
o pripremi
učenika, sa spiskom neophodnog pribora za
ličnu higijenu,
pisanje, potrebnom garderobom, da upozna roditelje
sa pravilima ponašanja učenika tokom nastave
u prirodi, odnosno na ekskurziji i zakonskom
odgovornošću
roditelja
za ponašanje učenika tokom nastave u prirodi, odnosno na ekskurziji i slično.
Radi prikupljanja važnih informacija vezanih za zdravstveni
i psihofizički
status dece, njihove osobenosti,
specifične navike
i interesovanja, organizuju
se sa
roditeljima posebni razgovori.
Priprema nastavnika obuhvata individualnu i zajedničku pripremu.
Zajednička
priprema se odvija
putem kraćih sastanaka na nivou škole, na kojima
se razmatraju
organizaciona
pitanja
od značaja
za izvođenje
nastave u prirodi i ekskurzije.
Individualna priprema obuhvata dobro informisanje
nastavnika o geografskim i geološkim karakteristikama kraja, o flori
i fauni, istorijskim podacima, značajnim kulturnim, privrednim i drugim objektima koji se mogu posetiti,
običajima i
etnografskim karakteristikama područja i
mesta na kome će se
odvijati nastava u prirodi, odnosno ekskurzija.
Na osnovu prikupljenih podataka i postavljenih ciljeva i zadataka
nastave u prirodi, odnosno ekskurzije,
nastavnik sastavlja
program koji
će se realizovati
(pored sadržaja
nastave program poseduje
i sportsko-rekreativne i kulturne aktivnosti, društvene igre,
tipske večernje programe i
dr.),
odabira metode i
oblike rada, određuje dinamiku
aktivnosti
i priprema sve što
će mu
obezbediti efikasan i
uspešan rad.
Program nastave
u prirodi, odnosno ekskurzije treba
da sadrži jasnu strukturu koja ukazuje
na
ciljeve
i ishode u skladu sa programom nastave
i učenja, koje treba ostvariti.
Škola sačinjava
operativne planove
koji, imajući u
vidu postojanje
nepredvidivih faktora koji
su od uticaja na realizaciju nastave
u prirodi, odnosno ekskurzije, poseduju fleksibilnost, odnosno prilagodljivost datim okolnostima npr. lošim
vremenskim uslovima i sl.
Realizacija nastave u prirodi
i ekskurzije
Nastavnik se stara o organizaciji
i realizaciji
redovne nastave
i predviđenih aktivnosti, kao i o
bezbednosti učenika za vreme trajanja nastave u prirodi, odnosno ekskurzije.
Prilikom realizacije
nastave u prirodi, nastavnik treba da uvažava individualne karakteristike
učenika, razlike u njihovim potrebama
i mogućnostima, da podstiče
saradnju i timski rad,
samostalnost i ličnu odgovornost.
Prilikom ostvarivanja programa nastave u prirodi što
više
nastavnih i vannastavnih
aktivnosti treba realizovati
u prirodnom okruženju - uz smenjivanje
redovne nastave, samostalnih aktivnosti
učenika, sportsko-rekreativnih
i kulturnih aktivnosti, igre i
zabave, pasivnog
i aktivnog odmora.
Nastava u prirodi može da
se realizuje u trajanju od
sedam do 10 dana.
U skladu
sa ciljem i zadacima ekskurzije
određuju se putni pravci, objekti, manifestacije,
krajevi
i predeli
u kojima se realizuje
ekskurzija.
Ekskurzija se izvodi
isključivo na teritoriji
Republike Srbije. Za učenike sedmog i osmog
razreda
osnovne škole,
ekskurzija
se može organizovati
i u Republici
Srpskoj.
Škola može da planira studijsko putovanje
za
grupu učenika
u cilju učenja jezika i upoznavanja kulture,
saradnje u okviru
projekata i
drugih oblika
obrazovno-vaspitnog rada, a koje se izvodi uz prethodno pribavljenu saglasnost nadležne školske uprave.
Studijsko putovanje je sastavni deo godišnjeg plana rada škole kojim se bliže
uređuje njegova
organizacija, ciljevi i zadaci.
Ako je ekskurzija, odnosno studijsko
putovanje organizovano u vreme nastavnih
dana, nastava
se nadoknađuje
za sve
učenike, u skladu sa školskim kalendarom i godišnjim planom rada.
Trajanje
ekskurzije
propisano
je planom nastave i učenja.
Za učenike jednog razreda ekskurzija
se svake godine organizuje u drugom području
Republike
Srbije,
a to
su:
1) Autonomna pokrajina Vojvodina (Bačka,
Banat, Srem);
2) Zapadna Srbija sa Tarom;
3) Jugozapadna Srbija (Zlatibor, Zlatar, Uvac);
4) Centralna Srbija:
Šumadija
i Pomoravlje;
5) Ibarsko-kopaonički kraj;
6) Južna Srbija (Niš-Vranje);
7) Istočna Srbija
sa Đerdapom;
8) Beograd i
okolina.
Direktor ustanove odgovoran je
za zakonitost realizacije
nastave u prirodi, ekskurzije
i studijskog putovanja.
Izbor agencije za realizaciju
nastave u prirodi i ekskurzije
Član 11
Izbor agencije za realizaciju nastave
u prirodi
i ekskurzije
sprovodi se u
skladu
sa zakonom koji
uređuje javne nabavke.
Nastavu u prirodi, odnosno ekskurziju,
može
da realizuje
isključivo
agencija koja poseduje zakonom propisanu licencu za
organizovanje turističkog putovanja.
Postupak javnih
nabavki sprovodi komisija škole koju obrazuje direktor. Komisija ima najmanje tri
člana, od kojih je najmanje jedan predstavnik saveta roditelja razreda
za
koje se organizuje
nastava u prirodi, odnosno ekskurzija i najmanje jedan nastavnik koji će realizovati nastavu u prirodi, odnosno ekskurziju, pri čemu se na
sva ostala pitanja u vezi
sa sastavom komisije shodno primenjuju
odredbe zakona kojim se uređuje
oblast javnih
nabavki.
Sekretar škole, ukoliko
nije
član komisije, pruža
stručnu pomoć članovima komisije. Stručnu pomoć članovima komisije pruža i lice koje
u školi
obavlja finansijske i
računovodstvene
poslove.
Predlog odluke o dodeli
ugovora komisija utvrđuje
primenom zakonom propisanih
kriterijuma,
posebno vodeći
računa o sledećem:
1) Kvalitet programa putovanja:
- kvalitet smeštaja i ishrane (kategorija
objekta primerena uzrastu učenika i
ciljevima i zadacima nastave
u prirodi, odnosno ekskurzije, struktura soba
bez mogućnosti
proširenja smeštajnih
kapaciteta suprotno zakonu, način
usluživanja obroka, lokacija
objekta i
dr.),
- sadržaj programa (ispunjenost programa,
vodiči, zabavni
sadržaji
i sl.),
- kvalitet prevoza;
2) Cena, uslovi celodnevne brige o učenicima i uslovi plaćanja.
Prilikom određivanja dodatnih uslova za
učešće u postupcima javnih nabavki, potrebno je naročito voditi
računa o definisanju
uslova poslovnog kapaciteta u vezi
sa prethodnim iskustvom ponuđača, a što
se dokazuje referentnim listama
i potvrdama referentnih naručilaca putovanja.
Odluku o dodeli
ugovora donosi direktor na osnovu predloga komisije.
Škole koje imaju odgovarajuće uslove,
kao
i ustanove
koje su specijalizovane za
ostvarivanje kvalitetnih
programa
za
decu i učenike
u funkciji aktivnog slobodnog
vremena, sa posebnim usmerenjem na sportsko-rekreativne aktivnosti
i koje
imaju odgovarajuće uslove, mogu da budu centri za realizaciju
nastave u prirodi, kao i
za
realizaciju
aktivnosti učenika više
škola (Centar dečjih
odmarališta, Pionirski grad i druge odgovarajuće ustanove namenjene deci
i učenicima),
u skladu
sa zakonom koji
uređuje osnovno obrazovanje
i vaspitanje.
Nastavnik razredne nastave, odnosno odeljenjski starešina obaveštava
roditelje
o programu i
ceni
nastave u prirodi, odnosno
ekskurzije, izboru
agencije i
ostalim uslovima
putovanja.
Višednevna putovanja ugovaraju se najmanje
na bazi punog pansiona, a jednodnevna mogu
biti
ugovorena bez obroka.
Prilikom realizacije ekskurzije agencija je dužna da ispuni sve
uslove i obaveze
propisane zakonom kojim se uređuje
delatnost turizma,
a posebno u pogledu programa
putovanja i opštih
uslova putovanja.
Bezbednost putovanja
Član 12
Direktor škole je
obavezan da organizuje konsultativni
sastanak pre izvođenja
putovanja, na koji
poziva
predstavnike svih interesnih grupa u procesu
odlučivanja
i planiranja, o čemu se sačinjava
zapisnik.
Ako se prevoz obavlja drumskim saobraćajem,
direktor škole obavezan je da obezbedi da se
putovanje izvrši
u skladu
sa propisima kojima se uređuje način
obavljanja organizovanog prevoza dece.
Ako nadležni organ unutrašnjih
poslova utvrdi
neispravnost dokumentacije, tehničku
neispravnost vozila ili
bilo koji drugi razlog u pogledu
psihofizičke
sposobnosti vozača, direktor ili
stručni vođa putovanja obustaviće putovanje do otklanjanja utvrđenih nedostataka.
Zabranjeno je konzumiranje alkohola i opojnih
sredstava
za sve
učesnike putovanja.
Plan dežurstva
učenika i nastavnika
za vreme putovanja
je sastavni deo
programa nastave u prirodi, odnosno ekskurzije.
Dnevne aktivnosti
utvrđene programom nastave u prirodi, odnosno ekskurzije
moraju biti realizovane do 22 časa.
Za putovanja duža
od jednog dana,
izabrana turistička agencija
dužna je da obezbedi lekara -
pratioca,
ukoliko u mestima boravka učenika ne postoji organizovana
zdravstvena
služba.
Za putovanja duža od dva dana neophodno je da roditelj dostavi
podatke o zdravstvenom, fizičkom i psihičkom stanju učenika, koje izdaje izabrani
lekar/pedijatar na osnovu zdravstvenog
kartona.
Tajnost podataka
o zdravstvenom,
fizičkom i psihičkom stanju
učenika mora biti obezbeđena i
o ovome se stara direktor škole, nastavnik razredne nastave,
odnosno odeljenjski
starešina i
lekar.
Izveštaj o izvođenju nastave u prirodi, odnosno ekskurzije
Član 13
Posle izvedenog putovanja, stručni
vođa
putovanja i predstavnik turističke agencije sačinjavaju
zabelešku
o izvođenju
putovanja, nakon čega stručni vođa putovanja u roku od tri dana
sačinjava izveštaj, koji
podnosi direktoru,
sa ocenom o izvođenju i kvalitetu pruženih
usluga.
Nakon izvedenog putovanja
učenici popunjavaju anketni list.
Sastavni deo
izveštaja iz stava
1. ovog člana, sadrži
i informaciju o stečenim znanjima i
iskustvima sa putovanja, način njihove
integracije u nastavni
proces, utiske učenika o realizovanom putovanju, kao i
planirane
obavezne aktivnosti koje će nastavnici sa učenicima osmisliti
i realizovati
u nastavi
i vannastavnim aktivnostima
(npr. projekti, prezentacije
za roditelje,
izložbe i sl.).
Izveštaj iz stava 1. ovog člana dostavlja se savetu
roditelja
i nastavničkom veću radi
razmatranja, a školskom
odboru radi
razmatranja i usvajanja.
Nastavnik razredne nastave, odnosno odeljenjski starešina upoznaje roditelje sa izveštajem na
roditeljskom sastanku.
Izveštaj o
putovanju je sastavni
deo
godišnjeg izveštaja o radu škole.
Ako se prilikom razmatranja izveštaja
o ostvarivanju
putovanja oceni
da predviđeni
program nije ostvaren u celosti ili
da turistička
agencija nije ispoštovala
ugovorne obaveze, škola
podnosi reklamaciju agenciji.
Prelazne i završne odredbe
Član 14
Postupci organizacije i ostvarivanja nastave u prirodi i ekskurzija koji
su započeti pre stupanja na snagu
ovog pravilnika, okončaće
se po propisima koji
su važili do stupanja
na snagu ovog
pravilnika.
Član 15
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi
Pravilnik o programu za
ostvarivanje ekskurzije
u prvom i drugom ciklusu osnovnog obrazovanja
i vaspitanja ("Službeni
glasnik RS -
Prosvetni glasnik",
broj
7/10).
Stupanje na snagu
Član 16
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja
u "Službenom
glasniku
Republike Srbije",
a primenjuje se počev od školske 2019/2020.
godine.