субота, 29. јун 2013.

Однос према ауторитету

Odnos prema autoritetu


(Ilustracija Srđan Pečeničić)
Da bi život u ljudskoj zajednici bio moguć, ona mora biti organizovana, u njoj mora postojati izvestan red. Sebičnost i sloboda svakog pojedinca mora biti ograničena u meri u kojoj on ugrožava slobodu i prava drugih ljudi. Zato u zajednici mora postojati vertikalni red – hijerarhija. Red je koren raznih reči kao što su: nadređeni, podređeni, naredba i poredak. U društvu koje je već predugo u krizi vrednosti nastaje i kriza autoriteta. Zato danas više nismo sigurni da li reč „autoritet” označava nešto što je dobro ili što je loše. Kako je postojanje i priznavanje autoriteta potreba svake funkcionalne zajednice ova zbunjenost nije dobra. Nerazlikovanje stvarnih od lažnih autoriteta, trpanje svih u isti koš, čini krizu vrednosti još većom.
Zbog našeg ambivalentnog – i pozitivnog i negativnog – odnosa prema autoritetima, dobro je da se podsetimo na izvorno značenje ove reči. Reč autoritet je izvedena od latinskog glagola augere koji označava uvećavanje, hranjenje, gojenje. Kako što je porodica arhetip ljudske zajednice, tako je i roditelj koji hrani dete podstičući njegov rast i razvoj, arhetip autoriteta. Na isto to ukazuju i naše reči kao što su vaspitanje i odgajanje. Vaspitanje dolazi od pitanja, hranjenja, glagola koji se danas koristi za nasilno hranjenje gusaka kukuruzom kako bi dobile na težini. Na uvećavanje se odnosi i odgajanje, koje dolazi od gojiti, odnosno gajiti. Arhetipski, pravi autoritet je onaj koji doprinosi uvećavanju opšteg dobra.
Da bi se pravila razlika između negativnog i pozitivnog odnosa, razlikuju se autoritarnost i autoritativnost. Autoritarnost je nezdrav odnos prema autoritetima koji podrazumeva nekritičko i apsolutno podređivanje, slepu pokornost i negaciju slobode. Autoritarni mentalitet obuhvata i osobu koja je nadređena i onu koja je podređena, tako da je znak totalitarnog društva. Zajednice sa atoritarnim mentalitetom čine veoma dobro organizovane i funkcionalne grupe koje njihove vođe mogu povesti u veliku destrukciju. Najbolje je proučen primer Adolfa Hitlera i tadašnjeg nemačkog društva.
Za razliku od autoritarnosti, autoritativnost je zdravo podređivanje autoritetu. I nadređeni i podređeni znaju da su oni samo u društvenim ulogama iz kojih ne proističe da je onaj gore bolji od onoga dole.
Odnos prema autoritetu izgrađuje se u porodici. Detetu treba pružiti ljubav, ali treba zahtevati da odustane od nekih svojih želja i da se podredi volji odraslih. Taj proces se spontano odvijao u porodicama sa više dece, gde se formirala hijerarhija starijih i mlađih. Izgradnja zdravog odnosa prema autoritetima je važna za školu, preduzeće i život, za status aktivnog građanina civilnog društva.  
Zoran Milivojević




Угледно предавање, угледни час, огледни час


     UGLEDNO PREDAVANJE je nastavni rad koji pre svega izvode nastavnici – mentori u školi (vežbaonici) za studente nastavničkog smera, kao i ostali nastavnici u sklopu programa stručnog usavršavanja nastavnika, a posebno početnika – stažista, radi praktične demonstracije izvođenja nastave, što treba da posluži kao uzor, ugled i model za rad.
Ugledni čas – Ugledni časovi su po svojoj osnovnoj šemi i organizaciji strukturirani na uobičajeni način, ali na jednom višem i kvalitetnijem nivou. U njima ništa nije potpuno novo i nepoznato, ali je pripremljeno i realizovano na uzoran način, tj. za ugled drugima i može da posluži za primer.
     OGLEDNI NASTAVNI ČAS je posebno pripremljeno predavanje za nastavničke kandidate ili nastavnike početnike, koje drže najbolji i najiskusniji nastavnici. Cilj oglednog časa je da se prikaži najcelishodnija organizacija rada na času, mogućnosti primene različitih oblika, metoda i postupaka korišćenja savremenih nastavnih sredstava i dr.
Ogledni čas – Časovi koji imaju izrazito inovativnu notu. Oni na sasvim novi i do sada neuobičajeni način prezentiraju neku nastavnu jedinicu. Radi se, dakle, o ogledu (pokušaju), koji može, a ne mora da bude obrazac za buduće ponašanje nastavnika.





четвртак, 27. јун 2013.

Вежбанка

Едукативне игрице за децу

Правилник о сталном стручном усавршавању и стицању звања наставника, васпитача и стручних сарадника

Лептир

Деца

Презентација - Душко Радовић


Prezi презентација о Душку Радовићу





Не ругај се!



                                                              НЕ РУГАЈ СЕ



среда, 26. јун 2013.

Закон о основном образовању и васпитању

Овај закон ће се примењивати почев од школске 2013/2014. године




Цитати Мике Антића

"Смејте се, тако вам љубави."

,,Uopšte nije važno imaš li neuredne džepove, neurednu frizuru i domaće zadatke. Najveća nevolja na svetu je sine moj, imati neuredan um.''

,,Čemu na svetu narodi, ako postoje ljudi?''

,,Stvarnost je stvarnija ako joj dodaš nestvarnog.''

                            Мирослав Антић



уторак, 25. јун 2013.

Вежбајмо правопис кроз игру

Школски календар за 2013/2014.годину

Учитељска заклетва

Учитељска заклетва

    Чини ми част да се закунем у све што је свето и драгоцено, да дам јавну реч у сврху поштовања школе, коју ћу вечно служити.
    Полажем часну учитељску реч и знам да могу да је испуним, тако што се заклињем да ћу учити децу паметно, добро, племенито и лепо. Научићу их да науче вредност живота, да школа буде вреднија и да моји ученици постану бољи него пре. Пратићу их у знању и незнању и навијати да увек победе. Користићу дечије знање и научити све што их занима.     Нећу давати лажне одговоре и признаћу своју грешку. Помагаћу другим учитељима у игри и док предајем, бићу у глави дете.
    Тако ми вере у чисто срце, нећу користити свој посао у зле сврхе, нити повредити дете, већ га одано слушати и искрено тешити и помоћи деци којој је срећност ускраћена. Имаћу пуно милости и давати им наду. Играћу се са својим ђацима, чувати их и пазити као да су код своје куће.
    Заклињем се похвалом генерација да ћу бринути о њиховој одговорности и проучавати децу, макар ми то било тешко. Штитићу њихова права на име, презиме, и сопствено мишљење. Да могу да користе своју вољу.
    У име своје части, стављам знак да ћу марљиво учити, не само због себе, већ због сваког детета у школи, и усавршавати струку учитељства.
дајем истинито обећање да ћу се дружити с децом тако да нам буде лепо. Поделићу с њима своје тајне, чувати њихове и одавати им тајне о животу. Бићу им пријатељ и кад одрасту.
    Свечано и важно обавезујем се да ћу посао радо обављати, достојно и вредно поштовања и да никад деци знање нећу заборавити. Организоваћу празнике и деци одати почаст молитвом за све добро у школи, да се сва деца направе срећна и да се више траје.
    Молим те, Боже да нешто не погрешим на учењу мојих ђака.




                            ЂАЧКА ЗАКЛЕТВА ИЗ 1914. ГОДИНЕ