уторак, 3. октобар 2023.

Разбрајалице и питалице

 


Разбрајалице  и питалице су врсте народних умотворина.

Разбрајалице су састављене често од стихова без много смисла. Служе за одређивање особе која у игри треба нешто да уради.

 

Због чега се зову народне умотворине?
Народне су зато што потичу из народа, односно смислили су их људи из народа. Не зна се ко их је тачно измислио. Народне умотворине су мудре мисли које су се усменим путем преносиле кроз народ. Записао их је Вук Стефановић Караџић.

   1.                                                                  

Ен, ден, ди-ну
са-ва ра-ка ти-ну
са-ва ра-ка ти-ка та-ка
елем белем буф
триф траф труф.

 2.

Иде трамвај улицом
деда пуши лулицом
прва куца први број
ту станује деда мој.

 3.

Екете, бекете банда свира,
мене доктор визитира,
па ме пита шта ми фали.
Теби фали даска у глави!

4.

Еци пеци пец ,
ја сам мали зец,
ти си мала препелица ;
еци пеци пец .

5.

Еци пеци пец ,
иде мали зец ,
а за њиме зечица
и њихова дечица
еци пеци пец.

6.

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
изашао бели месец
и његова сестра Даница
небеска краљица!

7.

Ен ден доре, дубоко је море
а још дубља митровица
где се киси киселица
киселица киси
ти за мене ниси.

 

Питалице

Питалице су шаљиво постављена питања са духовитим и мудрим одговором.

Питали старог човека:

- Ко има највише деце у селу?

Учитељ - одговори он.

 

Питали ловца, зашто тражи зеца?

Зато што не зна где је.

Питао магарац ђака:

– Па шта ћеш ти бити кад непрестано учиш?

– Не знам шта ћу бити, али знам да нећу бити магарац.

 

Питали змију:

– Зашто ти је свак душманин?

– Зато што и ја нисам никому пријатељ.

 

Питали миша:

– У којем селу најбоље живиш?

– У оном где нема мачака.

 

Питали пса:

– Зашто  свакога репом  поздрављаш?

– Зато што немам капе.

Нема коментара:

Постави коментар

Очекујем ваше коментаре!