Основна школа „Дража Марковић Рођа“ Смољинац
Српски језик
Српски
језик – стандарди постигнућа на крају 2.разреда
Наставна област
|
Нивои постигнућа
|
Стандарди
|
|
Говорна
култура
|
1СЈ.0.1.1. познаје основна начела
вођења разговора: уме да започне разговор, учествује у њему и оконча га;
пажљиво слуша своје саговорнике;
1СЈ.0.1.2. користи форме учтивог
обраћања;
1СЈ.0.1.3. казује текст природно,
поштујући интонацију реченице/стиха, без тзв. „певушења“ или „скандирања“;
1СЈ.0.1.5. уме самостално (својим
речима) да описује и да прича на задату тему: држи се теме, јасно структурира
казивање ( уводни, средишњи и завршни део казивања);
1СЈ.0.1.7. уме у кратким цртама да
образложи неку своју идеју;
|
||
Вештина читања и разумевања
прочитаног
|
Основни ниво
|
ВЕШТИНА
ЧИТАЊА И РАЗУМЕВАЊЕ ПРОЧИТАНОГ
1СЈ.1.2.1. влада основном техником
читања ћириличног и латиничног текста;
1СЈ.1.2.2. одговара на једноставна
питања у вези са текстом, проналазећи информације експлицитно исказане у
једној реченици, пасусу или у једноставној табели (ко, шта, где, када, колико
исл.);
1СЈ.1.2.3. препознаје да ли је тражена
информација, која може да буде исказана на различите начине (синонимија,
парафраза) садржана у тексту;
1СЈ.1.2.4. познаје и користи основне
делове текста и књиге (наслов, пасус, име аутора, садржај, речник);
1Сј.1.2.5. одређује основну тему
текста;
1СЈ.1.2.6. разуме дословно значење
текста;
1СЈ.1.2.7. разликује књижевноуметнички
од информативног текста;
1Сј.1.2.8. процењује садржај текста на
основу задатог критеријума: да ли му се допада, да ли му је занимљив; да ли
постоји сличност између ликова и ситуација из текста и особа и ситуација које
су му познате; издваја речи које су му непознате;
|
|
Средњи ниво
|
ВЕШТИНА
ЧИТАЊА И РАЗУМЕВАЊЕ ПРОЧИТАНОГ
1СЈ.2.2.1. чита текст природно,
поштујући интонацију реченице/стиха;
уме да одреди на ком месту у тексту је пауза;
1СЈ.2.2.2. изводи једноставне закључке
у вези са текстом;
1СЈ.2.2.3. раздваја битне од небитних
информација; одређује след догађаја у тексту;
1СЈ.2.2.4. одређује основни смисао
текста и његову намену;
1СЈ.2.2.5. препознаје фигуративно
значење у тексту;
1СЈ.2.2.6. изводи једноставне закључке
на основу текста;
1СЈ.2.2.7. износи свој став о садржају
текста и образлаже зашто му се допада/не допада, због чега му је
занимљив/незанимљив;
1СЈ.2.2.8. издваја делове текста који
су му нејасни;
|
||
Напредни ниво
|
ВЕШТИНА
ЧИТАЊА И РАЗУМЕВАЊЕ ПРОЧИТАНОГ
1СЈ.3.2.1. изводи сложеније закључке
на основу текста, обједињујући информације из различитих делова дужег текста;
1СЈ.3.2.2. повезује и обједињује информације
исказане различитим симболичким системима (нпр. текст, табела, графички
приказ);
1СЈ.3.2.3. изводи сложеније закључке
на основу текста и издваја делове текста који их поткрепљују; резимира
наративни текст;
1СЈ.3.2.4. објашњава и вреднује догађаје
и поступке ликова у тексту (нпр. објашњава зашто је лик поступио на одређен
начин, или вреднује крај приче у односу на своја предвиђања током читања
текста, или износи свој став о догађајима из текста);
|
||
Писано изражавање
|
Основни ниво
|
ПИСАНО
ИЗРАЖАВАЊЕ (ПРАВОПИС)
1СЈ.1.3.1. пише писаним словима
ћирилице и латинице;
1СЈ.1.3.2. уме да се потпише;
1СЈ.1.3.3. почиње реченицу великим
словом, завршава је одговарајућим интерпункцијским знаком;
1СЈ.1.3.4. употребљава велико слово
приликом писања личних имена, назива места (једночланих), назива школе;
1СЈ.1.3.5. пише кратким потпуним
реченицама једноставне структуре;
1СЈ1.3.6. издваја наслов, углавном се држи теме;
1СЈ.1.3.7. препричава кратак
једноставан текст ( до 200 речи);
1СЈ.1.3.8. користи скроман фонд речи (
у односу на узраст); правилно их употребљава;
1СЈ.1.3.9. пише кратку поруку ( о томе
куда иде, зашто касни, и сл.);
1СЈ. 1.3.10. пише честитку ( за Нову
годину, рођендан), позивницу ( за рођенданску прославу, забаву), разгледницу
( са летовања, зимовања, екскурзије);
|
|
Средњи ниво
|
ПИСАНО ИЗРАЖАВАЊЕ (ПРАВОПИС)
1СЈ.2.3.1. зна и користи оба писма
(ћирилицу и латиницу);
1СЈ.2.3.2. употребљава велико слово
приликом писања имена места; правилно пише гласове ћ, ч, ђ, џ; правилно пише
сугласник Ј у интервокалској позицији; употребљава запету при набрајању;
1СЈ.2.3.3. пише јасним и потпуним
реченицама; варира језички израњегову намену;
1СЈ.2.3.4. држи се теме; излагање
организује око основне идеје текста коју поткрепљује одговарајућим детаљима;
1СЈ.2.3.5. језички израз прилагођава
комуникативној ситуацији ( формалној/неформалној);
1СЈ.2.3.6. саставља кратак наративни
текст;
1Сј.2.3.7. користи фонд речи примерен
узрасту; употребљава синониме (нпр. да
избегне понављање) ;
1СЈ. 2.3.8. пише писмо (приватно) и уме
да га адресира;
|
||
Напредни ниво
|
ПИСАНО
ИЗРАЖАВАЊЕ (ПРАВОПИС)
1СЈ.3.3.1. пише јасним, потпуним,
добро обликованим реченицама; користи разноврсне синтаксичке конструкције,
укључујући и сложене;
1СЈ.3.3.2. јасно структурира текст (
уводни, средишњи и завршни део текста); добро распоређује основну информацију
и додатне информације унутар текста и пасуса;
1СЈ.3.3.3. прилагођава језичко-стилски
израз типу текста;
1СЈ.3.3.5. користи богат фонд речи ( у
односу на узраст);
1СЈ.3.3.6. издваја пасусе;
|
||
Граматика и лексикологија
|
Основни ниво
|
ГРАМАТИКА
И ЛЕКСИКОЛОГИЈА
1СЈ.1.4.1. препознаје врсте речи
(именице и глаголе);
1СЈ.1.4.2. препознаје граматичке
категорије променљивих речи (род и број заједничких именица);
1СЈ.1.4.3. препознаје врсте реченица
по комуникативној функцији (обавештајне, упитне, узвичне, заповедне) и по
потврдности/одричности (потврдне и одричне);
1СЈ.1.1.5. познаје значења речи и
фразеологизама који се употребљавају у свакодневној комуникацији (у кући,
школи, и сл.);
|
|
Средњи ниво
|
ГРАМАТИКА
И ЛЕКСИКОЛОГИЈА
1СЈ.2.4.1. одређује врсте речи
(именице и глаголе);
1СЈ.2.4.2. препознаје подврсте речи (властите
и заједничке именице; основне и редне бројеве);
1СЈ.2.4.3. препознаје субјекат и
предикат;
1СЈ.2.4.4. одређује врсте реченица по
комуникативној функцији (обавештајне, упитне, узвичне, заповедне) и по
потврдности/одричности (потврдне и одричне);
1СЈ.2.4.5. саставља реченице различите
по комуникативној функцији и облику;
1СЈ.2.4.6. познаје значења речи и
фразеологизама који се јављају у школским тестовима;
|
||
Напредни ниво
|
1СЈ.3.4.1. именује врсте речи (
властите и заједничке и глаголе);
1СЈ.3.4.2. уме да промени облик
променљивих речи према задатом критеријуму: заједничких именица према броју,
а глагола према роду и броју;
1СЈ.3.4.3. одређује значења непознатих
речи и фразеологизама на основу ситуације и текста/контекста у којем су
употребљени;
1СЈ.3.4.4. употребљава речи у основном
и пренесеном/фигуративном значењу;
|
||
Књижевност
|
Основни ниво
|
КЊИЖЕВНОСТ
1СЈ.1.5.1. препознаје књижевне врсте
(бајку и басну);
1СЈ.1.5.2. одређује главни догађај и
ликове (који су носиоци радње) у књижевноуметничком тексту;
1СЈ.1.5.3. одређује време и место
дешавања радње у књижевноуметничком тексту;
|
|
Средњи ниво
|
КЊИЖЕВНОСТ
1СЈ.2.5.1. одређује фолклорне форме
(кратке народне умотворине – пословице, загонетке, брзалице);
1СЈ.2.5.2. препознаје стих и строфу у
лирској песми;
1СЈ.2.5.3. одређује карактеристичне
особине, осећања, изглед и поступке ликова у књижевноуметничком тексту;
1СЈ.2.5.4. уочава везе међу догађајима
(нпр. одређује редослед догађаја у књижевноуметничком тексту);
1СЈ.2.5.5. разликује приповедање од
описивања и дијалога;
|
||
Напредни ниво
|
КЊИЖЕВНОСТ
1СЈ.3.5.1. тумачи особине, понашање и
поступке ликова позивајући се на текст;
1СЈ.3.5.2. уочава узрочно-последичне
везе међу догађајима у тексту;
1СЈ.3.5.3. тумачи идеје у
књижевноуметничком тексту, аргументује их позивајући се на текст;
|
||
Нема коментара:
Постави коментар
Очекујем ваше коментаре!