Основна
школа „Дража Марковић Рођа“ Смољинац
Српски језик
Српски језик
– стандарди постигнућа на крају 3.разреда
Наставна
област
|
Нивои
постигнућа
|
Стандарди
|
Говорна
култура
|
1СЈ.0.1.1.
познаје основна начела вођења разговора: уме да започне разговор, учествује у
њему и оконча га; пажљиво слуша своје саговорнике;
1СЈ.0.1.2.
користи форме учтивог обраћања;
1СЈ.0.1.3.
казује текст природно, поштујући интонацију реченице/стиха, без тзв. „певушења“
или „скандирања“;
1СЈ.0.1.5.
уме самостално (својим речима) да описује и да прича на задату тему: држи се
теме, јасно структурира казивање (уводни, средишњи и завршни део казивања);
добро распоређује основну информацију и додатне информације;
1СЈ.0.1.6.
уме на занимљив начин да почне и заврши своје причање;
|
|
Вештина
читања и
Разумевања
прочитаног
|
Основни
ниво
|
1СЈ.1.2.1.
влада основном техником читања ћириличког и латиничког текста;
1СЈ.1.2.2.
одговара на једноставна питања у вези са текстом, проналазећи информације
експлицитно исказане у једној реченици, пасусу, или у једноставној табели
(ко, шта, где, када, колико и сл.);
1СЈ.1.2.4.
познаје и користи основне делове текста и књиге (наслов, пасус, име аутора;
садржај, речник);
1СЈ.1.2.5.
одређује основну тему текста;
|
Средњи
ниво
|
1СЈ.2.2.1.
чита текст природно, поштујући интонацију реченице/стиха; уме да одреди на
ком месту у тексту је пауза, место логичког акцента; који део текста треба
прочитати брже, акоји спорије;
1СЈ.2.2.2.
изводи једноставне закључке у вези са текстом, анализирајући и обједињујући информације
исказане у различитим деловима текста (у различитим реченицама, пасусима,
пољима табеле);
1СЈ.2.2.3.
раздваја битне од небитних информација, одређује след догађаја у тексту;
1СЈ.2.2.5.
одређује основни смисао текста и његову намену;
1СЈ.2.2.7.
изводи једноставне закључке на основу текста ( предвиђа даљи ток радње,
објашњава расплет, уочава међусобну повезаност догађаја, на основу поступака
јунака/актера закључује о њиховим особинама, осећањима, намерама и сл.);
|
|
Напредни
ниво
|
1СЈ.3.2.2.
повезује и обједињује информације исказане различитим симболичким системима
(нпр. текст, табела, графички приказ);
|
|
Писано
изражавање
|
Основни
ниво
|
1СЈ.1.3.4.
употребљава велико слово приликом писања личних имена, назива места
(једночланих), назива школе;
1СЈ.1.3.5.
пише кратким потпуним реченицама једноставне структуре;
1СЈ.1.3.6.
издваја наслов, углавном се држи теме;
1СЈ.1.3.7.
препричава кратак једноставан текст ( до 400 речи);
1СЈ.1.3.8.
користи скроман фонд речи (у односу на узраст); правилно их употребљава;
1СЈ.1.3.9.
пише кратку поруку ( о томе куда иде, зашто касни, и сл.);
|
Средњи
ниво
|
1СЈ.2.3.2.
употребљава велико слово приликом писања имена држава и места и њихових
становника; користи наводнике при навођењу туђих речи; правилно пише
присвојне придеве (-ов/-ев/-ин, -ски/-чки/-шки); правилно пише речцу ЛИ и
речцу НЕ; употребљава запету при набрајању;
1СЈ.2.3.4.
држи се теме; излагање организује око основне идеје текста коју поткрепљује
одговарајућим детаљима;
1СЈ.2.3.5.
језички израз прилагођава комуникативној ситуацији ( формалној/неформалној);
1СЈ.2.3.6.
саставља кратак наративни текст;
1СЈ.2.3.7.
саставља кратак дескриптивни текст;
1СЈ2.3.8.
користи фонд речи примерен узрасту; употребљава синониме (нпр. да избегне
понављање);
1СЈ.2.3.9.
исправља свој текст (критички чита написано, поправља текст и исправља
грешке);
1СЈ.2.3.10.
уме да попуни једноставан образац са основним подацима о себи (име, презиме,
име родитеља, година рођења, адреса, телефон; школа, разред, одељење);
|
|
Напредни
ниво
|
1СЈ.3.3.1.
пише јасним, потпуним, добро обликованим реченицама; користи разноврсне
синтаксичке конструкције, укључујући и сложене;
1СЈ.3.3.2.
јасно структурира текст (уводни, средишњи и завршни део текста); добро
распоређује информацију и додатне информације унутар текста и пасуса;
1СЈ.3.3.3.прилагођава
језичко-стилски израз типу текста;
1СЈ.3.3.4.
саставља кратак експозиторни текст;
1СЈ.3.3.5.
користи богат фонд речи ( у односу на узраст);
|
|
Граматика
и
Лексикологија
|
Основни
ниво
|
1СЈ.1.4.1.
препознаје врсте речи (именице, заменице, придеве, бројеве и глаголе);
1СЈ.1.4.2.
препознаје граматичке категорије променљивих речи (род и број заједничких
именица) и глаголско време (презент, перфекат и футур);
1СЈ.1.4.3.
препознаје врсте реченица по комуникативној функцији (обавештајне, упитне,
узвичне, заповедне) и по потврдности/одричности (потврдне и одричне);
1СЈ.1.4.4.
препознаје антонимију;
1СЈ.1.4.5.
познаје значење речи и фразеологизама који се употребљавају у свакодневној
комуникацији ( у кући, школи и сл.);
|
Средњи
ниво
|
1СЈ.2.4.1.
одређује врсте речи (именице, заменице, придеве, бројеве и глаголе);
1СЈ.2.4.2.
препознаје подврсте речи (властите и заједничке именице; описне, присвојне и
градивне придеве; личне заменице;
основне и редне бројеве);
1СЈ.2.4.6.
одређује врсте реченица по комуникативној функцији (обавештајне , упитне,
узвичне, заповедне) и по потврдности/одричности (потврдне и одричне);
1СЈ.2.4.8.
препознаје синонимију;
|
|
Напредни
ниво
|
1СЈ.3.4.1.
именује врсте и подврсте речи ( властите и заједничке именице; описне,
присвојне и градивне придеве; личне заменице; основне и редне бројеве;
глаголе);
1СЈ.3.4.4.
одређује значења непознатих речи и фразеологизама на основу ситуације и
текста/контекста у којем су употребљени;
|
|
Књижевност
|
Основни
ниво
|
1СЈ1.5.2.
препознаје књижевне врсте (бајку и басну);
1СЈ1.5.3.
одређује главни догађај и ликове (који су носиоци радње) у књижевноуметничком
тексту;
1СЈ.1.5.4.
одређује време и место дешавања радње у књижевноуметничком тексту;
|
Средњи
ниво
|
1СЈ.2.5.1.
разликује лирску од епске песме;
1СЈ.2.5.2.
одређује фолклорне форме (кратке народне умотворине – пословице, загонетке,
брзалице);
1СЈ.2.5.3.
препознаје риму, стих и строфу у лирској песми;
1СЈ.2.5.4.
одређује карактеристичне особине, осећања, изглед и поступке ликова; и односе
међу ликовима у књижевноуметничком тексту;
1СЈ.2.5.5.
уочава везе међу догађајима ( нпр. одређује редослед догађаја у
књижевноуметничком
тексту);
|
|
Напредни
ниво
|
1СЈ.3.5.1.
тумачи особине, понашање и поступке ликова позивајући се на текст;
1СЈ.3.5.2.
уочава узрочно-последичне везе међу догађајима у тексту.
|
Нема коментара:
Постави коментар
Очекујем ваше коментаре!